måndag 12 oktober 2009

Cordovan

Lagom till höstrusket tänkte jag prata om en för säsongen mycket aktuell lädersort. Cordovan är en typ av läder som tillverkas på ett speciellt sätt från kärnlädret av hästskinn. Cordovantillverkning härstammar från Cordoba i Spanien. På grund av sin förmåga att stå emot vatten och slitstarka egenskaper så är cordovanskor, helst i kombination med en Dainitesula, perfekt lämpade för vårt hårda svenska klimat. Vissa anser att nackdelen med cordovan är att det inte andas lika väl som kalvskinn.

En bit cordovanläder.

En cordovankänga från Carmina, en spansk skotillverkare. Detta är deras Phila-läst.

Jag skall erkänna att jag personligen ej äger ett par cordovanskor, men efter att ha snubblat in i dessa fina cordovankängor från den Palma-baserade skotillverkaren Carmina så kanske det är dags för det första paret. 

2 kommentarer:

  1. Vilken trevlig blogg, denna kommer jag att följa med intresse!

    Har själv börjat intressera mig för randsydda skor, och köpt på mig 3 par från Loake 1880, Herring Shoes och TM Lewin. Inga tillverkare i high end-klassen kanske, men man måste ju börja någonstans.

    Hälsningar,
    JP

    SvaraRadera
  2. Hej JP, man måste börja nånstans! Tack för din kommentar och din feedback. De skor du nämner är bra "instegsmodeller" om man precis börjat intressera sig för herrskor!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails