torsdag 26 november 2009

En lämplig Skogarderob - del 5 Slip-ons

Idag skall vi prata slip-ons, och de kallas självklart så för att de ej har någon snörning. Slip-ons anses vara mycket informella, så tänk dig för innan du tar på dig dem till en mörk kostym. Är det verkligen läge att vara rebell genom att dra på sig en brun mockaloafer med tofsar på chefens 50-årsfest? Ska vi inte komma överens om att du hånglar upp en kollega istället, och håller dig till en mer casual look då du har slips-ons? Bra, då kan du läsa vidare.

Jag har personligen svårt för både vanliga loafers och slip-ons som har elastiska sidor (se nedan), så det lämnar inte mycket till övers i denna kategori; i princip bara monk-straps. Och inte ens de får mig att hoppa jämfota av glädje direkt. Jag har bara lyckats skaka fram två par skor som jag eventuellt skulle kunna tänka mig i denna kategori.

John Lobb London, slip-ons med elastiska sidor, framkallar allergiska reaktioner hos undertecknad

Bruna monk-straps
Denna modell är mycket snygg under årets varmare månader. Jag tänker mig dem till ett par jeans eller ljusa bomullsbyxor och en skjorta. Svår sko att matcha till något annat än just casual kläder. Nu kommer du titta i King och andra "modetidningar" och se modeller med kritstrecksrandiga dubbelknäppta kostymer och monk-straps och tänka; fan vad snyggt. Men det är det inte. Don't be a clown.

Ett par Santoni double monk-straps, oh yes!

Bruna loafers i mocka
En brun mockasko gör sig snyggt till i princip allt som har en blå ton, och eftersom slip-ons är vår och sommarskor så varför inte exempelvis en klarblå linnekostym eller ett par turkosa bomullsbyxor. Som redan har påpekats så är jag inte så svag för loafers, och inte heller mocka för den delen, så jag skulle ärligt talat kunna klara mig utan denna sko. Kom ihåg att mocka anses vara informellt (precis som loafers, get the hint, använd ej vid formella sammanhang). Vill du vara riktigt vågad kör utan strumpor... men se då till att visa upp en välvårdad, brunbränd ankel. Tro mig; ingen vill stirra på en kritvit, och på grund av myggbett sönderkliad, fotled.

G Rodson "Hitchman" i mocka, just denna modell faller bort för mig eftersom de har dessa hemska elastiska sidor, men jag kan förstå varför de tilltalar vissa.


Edward Green "Wigmore" - här börjar det återigen bli obehagligt för Shoeman, jag tror jag blivit ärrad av min uppväxt på 80-talet då loafers var överdrivet populära.


Här har vi en loafer från Edward Greens Top Drawer-kollektion med en gammal hederlig tofs! Jag skulle aldrig i livet sätta på mig ett par tofsloafers, men äger du en Storebro 475, en dubbelknäppt klubbblazer och har en nyligen botoxad fru som är 20 år yngre än du, go ahead.

16 kommentarer:

  1. Jag måste säga att ja inte riktigt delar din uppfattning angående bruna monkstraps. Kolla hur fantastiskt stiligt t ex Lino Ieluzzi bär upp dem tillsammans med dubbelknäppt kavaj eller kostym. Självklart är de inte aktuella till en business-dresscode men att de inte är snygga till blå/grå kostym i andra sammanhang tycker jag är lite väl konservativt tänkande.

    SvaraRadera
  2. Har två frågor:

    Om du skulle välja mellan två par double monkstraps; de ena ett par svarta sutor mantellassi med blå sula och de andra ett par bruna C&J Lowndes. Säg att priset är det samma, vilket hade du valt och varför?

    Nästa fråga handlar om pest eller kolera. Om du ej har varken släta oxfords, lackskor eller sammetstofflor, skulle du välja ett par svarta oxfords med broguemönster i tån eller ett par släta derbys till en smokingtillställning.

    tack för en härlig blogg!

    //Andreas, modetrumman.se

    SvaraRadera
  3. Hej Anonym,

    Smaken är som baken, alla får ha på sig vad de vill. Jag har en kompis som har rosa Converse till kostym, personligen tycker jag den kombinationen är lika snyggt som en spottloska på en blankpolerad spegel, men han får klä sig hur han vill. Sen har vi en annan dimension, och det är vad som anses vara korrekt. Så länge man känner till dessa, enligt vissa förlegade, ”koder” så står det en helt fritt att bryta dem till höger och vänster. Och ja, jag är konservativ när det gäller skor.

    /Shoeman

    SvaraRadera
  4. Hej Andreas,

    Tack för din kommentar. Jag väljer bruna C&J. Skälet är att jag oftast skulle bära monksen på dagtid till informella outfits, och då tycker jag brunt är en mer användbar färg (och i min mening snyggare).

    Endast en LSD-påverkad trebarnsfar som dessutom ej fått någon sömn på fyra dygn skulle ha sammetstofflor på sig till smoking (hoppas jag). Eller menar du det man på engelska kallar court shoes? Hur som helst, jag skulle välja en slimmad derby utan brogues om jag stod inför det prekära valet, brogues skulle se rysligt ut till smoking.

    /Shoeman

    SvaraRadera
  5. Tack för svaren! Med sammettofflor menar jag "velvet slippers" som oftast är svarta med någon typ av monogram eller initialer vid tån.

    Håller nog med dig angående derbys vs brogues.

    Har nog bestämt mig för att satsa på ett par bruna monks för jag tror precis som du säger att de blir mer användbara i den modellen. Däremot fastnade jag riktigt mycket för ett par svarta, släta oxfords från Sutor som skulle landa på ca 2500kr inkl frakt. (ordinarie pris 850$) Men det får nog bli en sak i taget och i min nuvarande situation så har jag större användning samt passion för dubbla monkstraps.

    Håller med dig angående ditt påstående med att man bör känna till reglerna innan man bryter dem men sen tycker jag nästan att man måste bryta vissa regler för att visa på en personlig stil samt att man inte lever efter regler utan tar hjälp av dem. För att kunna bryta mot en krävs dock att man uppfyller ett flertal andra. Sen är ju vissa saker ALDRIG stiligt, t ex Johnny Depp i smoking och bruna slitna kängor. I det fallet handlar det för mycket om att chockera snarare än att sticka ut i min mening.

    SvaraRadera
  6. Andreas, varför skall någon med sinnet i behåll överväga sammetstofflor till smoking? Jag har aldrig hört något så jäkla galet. Det låter som något en senil äldre herre skulle kunna råka dra på sig i den värsta förvirringen. Tofflor bärs i hemmet och ingen annanstans.

    Gällande etikett kring kläder i sociala sammanhang så handlar det mycket om att visa respekt mot värden. Jag tycker många glömmer bort att det inte alltid handlar om en själv. Bjuds du in på ett bröllop så kanske man själv tycker att det är jätteskojigt att dyka upp i en rosa kostym med plommonstopp, men bröllopet är inte till för dig, utan för bröllopsparet, det är de som skall få lysa, inte du. Nu tar jag ett extremt exempel, men du förstår säkert vad jag menar. I affärssammanhang tycker jag man ska passa sig extra noga att bryta de koder som finns, i värsta fall så är en extravagant eller rebellisk klädsel direkt karriärshämmande.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  7. Håller verkligen med dig när det gäller specifika evenemang eller möten men tycker att de vardagliga klädkoderna så som att det inte är okej med buttondown skjorta till mörk kostym eller att bära t ex bruna monkstraps till en marinblå kostym i finare ull eller en grå modell i flanell. Det är tillfället och inte plaggen som avgör. Angående bröllop tycker jag att det är tråkigt att så många personer lämnar difusa angivelser i klädväg som "sommarfin", "fest" eller liknande. Då tycker jag man lite får skylla sig själv...

    Angående velvet slippers så verkar det vara delade meningar. Säger inte att det du säger är fel men vet att det finns en stor mängd som förespråkar att dessa är fullt acceptabla i smokingsammanhang. Personligen skulle jag lägga pengarna på ett par blanka släta oxfords som fungerar till så mycket mer.

    SvaraRadera
  8. Jag anser att det enda som gäller till smoking är svarta oxfords, helst wholecuts, eller lackskor. Inte enbart för att koden kräver det, utan för att det är stilfullast.

    Jag håller helt med dig när det gäller klädkoder på bröllop! Tyvärr råder det mycket förvirrong kring den mest humana klädkoden; "kavaj" som avser mörk eller ljus kostym. Många dyker då helt enkelt upp kavaj och ett par udda byxor, i värsta fall jeans.

    SvaraRadera
  9. John Lobb skorna var inte några höjdare direkt, skulle kunna tänka mig EG skorna utan toffs

    Guild of Crafts, ett japanskt märke som verkar göra fantastiska skor. Inser att en japansk läst kanske inte är optimalt för en europeisk fot, men skulle uppskatta att få veta om någon har någon erfarenhet av tillverkaren. Jag är mycket sugen på att beställa ett par monk shoes modell cascade... http://www.footwear.co.jp/pg32.html

    SvaraRadera
  10. Jag tycker att många av skorna där ser lite perversa ut, mycket remmar och udda detaljer, men kul inspirationssida. Den har jag faktiskt inte sett förut. Bra tips!

    SvaraRadera
  11. Lite sen kommentar kanske, men jag tror smoking och tofflor har med språkförbistringen att göra.

    Engelskans smoking jacket är vad vi i Sverige kallar en rökrock, alltså oftast en lite längre broderad kavaj i sammet eller siden. Vår smoking (uttalas för övrigt småååking) är vad engelsmännen kallar dinner jacket eller black tie.

    Tofflor till smoking jacket? Alla tiders! Tofflor till black tie? Aja baja!

    SvaraRadera
  12. Tofflorna som det har stått om i King och Café de senaste åren är bara gulliga. Jag tror ingen som läser de tidningarna tar det där på allvar. Om någon skulle göra det så lider de antingen av total självdistans eller dålig karaktärskänsla.

    Däremot är jag emot lackskor. Finns inget som är fulare. Hellre ha spit-shine på ett par cardovan. Blänker mer - längre och håller längre. Spit-shine tar några timmar att få riktigt bra - men hellre det än ett par skor man måste vara rädd om. Är dina svarta cardovan-skor av rätt typ kan du bära dem till mycket mer än till smoking och du ser inte felklädd ut. Felklädd ut är du om du har billiga lackskor bara för att du har läst att det är det man skall ha till smoking.

    SvaraRadera
  13. Då är jag ännu senare när jag säger att slip-ons är mycket trevliga, dock i hemmet och ev. när man hämtar morgontidningen.

    Givetvis tänker jag på ett par sådana här: http://theneptunes.org/wp-content/uploads/2009/01/shipton-heneage-slippers.jpg alternativt ett par sådana här: http://www.tannersfootwear.co.uk/prodimg124.jpg

    Eller, dessa kanske kallas slippers? Hursomhelst så tänker jag ändå på sådana skor när jag hör slip-ons.

    Och, Shoeman, jag måste fråga, vad anser du om espadrillos? Är det en okay sko att ha på stranden? Då tänker jag givetvis på espadrillons fader, Castañer, och deras Spaninentillverkade modeller...

    SvaraRadera
  14. Jag har inget emot espadrillos. Strandliv kräver vissa typer av skor. Hellre det än foppatofflor i alla fall! :)

    SvaraRadera
  15. Din blogg är otroligt bra! Den håller hög nivå och fina skor utan att bli onödigt skitnödig i språket som det oftast blir på många andra bloggar i samma kategori.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails