söndag 28 mars 2010

Gaziano & Girling till Sverige

G&Gs olika läster. Snyggt uppställt i formalitetsgrad!  (Foto: Olof Enckell)

Denna mulna söndag vill jag lysa upp tillvaron för er alla med ett tips på en mycket bra artikel om min favorittillverkare Gaziano & Girling. På Manolo har den gode Olof skrivit ett reportage som jag kan rekommendera som trevlig helgläsning! Vad härligt att vi får hit G&G till vårt vackra avlånga land!

http://manolo.se/2010/03/26/gaziano-girling-till-sverige-i-host/

5 kommentarer:

  1. Det vore ju trevligt om budgeten tillät ett eller två par GG. Kanske får man möjligheti framtiden!

    Frågan är ju hur kvaliteten är? De har inte många år på nacken.

    Det bästa är dock att det kan bidra till lite bättre skokultur I Sverige. Dock på ett sätt jag inte gillar. Men målet helgar medlen...

    Jag tror/hoppas att en del med bra ekonomi kommer falla för GG och då kommer svansen följa efter. PÅ krita och/eller utan riktig känsla för produkten. Då ökar försäljningen och det blir (något) vanligare med riktigt bra skor. Även om försäljningen inte kommer bli stor så kan försäljningen av fina skor öka med några %-enheter och sakta men säkert händer något.

    Frågan är hur Skomakare Davidsson i Uppsala kan räkna hem affären? Okey med en eller två butiker i Stockholm men i Uppsala? Xms

    PS. Ser inte Sverige ut lite som en snyggt formad sko..? Om man nu har lite fantasi..:-) Ds.

    SvaraRadera
  2. XMS; förstår inte riktigt hur du menar med "på ett sätt jag inte gillar"?

    Jag har svårt att ifrågasätta kvalitén på G&G. Helt fantastiskt hantverk och material. Jag gjorde en del efterforskningar om kvalitén online för ett tag sedan, innan mitt inköp av G&G. Alla som postar på forum etc verkar unisont mycket nöjda. Men absolut, de drog ju igång för runt 4 år sedan, så om 20 år får vi väl se om de håller måttet. :)

    Problemet i Sverige har legat i att ingen vågar göra något nytt. Inköparna är nog ett större problem än kunderna. För visst finns det kunder av exklusiva skor, de har bara inte funnits att köpa i Sverige. Jag kan bara prisa en företagare som Davidsons. Det bor 400.000+ personer i Uppsala. Det skulle förvåna mig om inte Davidsons kan 0,1 promille (=40 pers) av dessa att köpa en exklusive herrsko. :)

    SvaraRadera
  3. Inte bor det 400 000 personer i Uppsala, snarare 120 000. Tror tyvärr GG kommer få svårt att hitta någon större kundkrets i Sverige. Visst finns det många som inte har ngt problem att lägga 7000+ kr på ett par skor men intresset hos dom som har ekonomin för det saknas.

    SvaraRadera
  4. My mistake, ser nu att den officiella siffran är 144.000. Aja. Säljer han 200 par skor C&J/år borde 10% av dessa kunna tänka sig att köpa åtminstone ett par G&G. Vi får se, en kaxig manöver är det helt klart. Om det visar sig att Hans Allde inte har den modell jag är intresserad av kan jag definitivt tänka mig att hoppa in i bilen och ta en sväng förbi Uppsala, vad tar det, 1 h max från STHLM? Problemet för Davidsons är väl om det poppar upp 2-3 butiker med G&G i Stockholm.

    SvaraRadera
  5. ”På ett sätt jag inte riktigt gillar”: Jag var nog extra otydlig ser jag nu. Både i text och tanke… Det jag menade var att risken finns att några skokunniga med bra ekonomi köper dessa skor och därefter följer en svans efter som inte vet så mycket och som dessutom gör det på lånade pengar. Jag hörde från en grupp analytiker på en Svensk bank att de försökte beräkna hur mycket av lånestocken som går till kläder och liknande. Tydligen tror man att en hel del av inköpen av kläder sker på krita. Det handlade inte bara om familjer med liten ekonomi som kanske tvingas att ta lån för att sprida ut kostnaden under en längre tid. Det handlade också om lyxkonsumtion av kläder. Typexemplen var kvinna eller man boende i Stockholm innerstad och är runt 30. Personens konsumtionskrediter för kläder kan vara ganska hög.

    Jag drabbades nog av en släng moral då jag kan känna en stor tvekan till de som klär sig för lånade pengar. Kanske helt utan riktig känsla för vad man köpt.

    Fördelen med detta är att det trots allt blir en liten marknad även för GG. Jag tror nämligen att GG kan attrahera en hel del modemedvetna. Särskilt i de största städerna. Min fundering kring Davidsson i Uppsala ska räkna hem det kvarstår dock. För att kunna sälja måste han ju ha ett lager. Och lagerkostnaden måste riskera att överstiga överskottet. Men att minska lagret leder i denna bransch blixtsnabbt till lägre försäljning. Men men, GG kanske erbjuder så förmånliga introduktionsvillkor att det går at räkna hem. Och hur som helst är det otroligt roligt att GG börjar säljas i Sverige. Xms

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails