måndag 15 mars 2010

Skor till kläderna: mörk kostym

Välskräddade statschefer i "mörk kostym", givet i diplomatiska sammanhang. (foto: Scrape TV)

Detta blir den andra artikeln om vilka skor du kan välja till en viss typ av klädsel. I denna artikel går vi vidare på temat formella klädkoder och kommer in på den tredje mest formella klädkoden efter högtidsdräkt och smoking vilket är mörk kostym.

En svart cap toe utan dekorationer och stängd snörning (så kallad "Oxford") anses alltid, i alla lägen, vara det mest korrekta och konservativa valet till klädkoden mörk kostym. Ovan modellen som heter "Oxford" rätt och slätt, från Kettering-baserade Gaziano & Gilring. 

Självförklarande
Man behöver inte vara ett geni för att lista ut vad mörk kostym, informal attire på engelska, föreskriver för oss män; mörkgrå, mörkblå eller annan mörk kostym. Även svart kostym anses korrekt, men svart är framförallt en färg man bär på kvällen och är därför inte lika användbart som grått och blått. Till mörk kostym bör man bära en vit skjorta och en diskret slips. Klädkoden mörk kostym används inte bara som en nivå på festklädsel utan är även riktmärket för branscher så som exempelvis finans och juridik. Inte för inte kallas denna klädkod på engelska även för international business attire.

Välklädd, konservativ, men absolut inte tråkig! (foto: The Sartorialist)

Mörk kostym är en oskriven regel i diplomatiska sammanhang samt bland politiker i länder så som USA och England där de folkvalda representanterna klär sig mer konservativt än våra jeansbärande svenska myspolitiker.

Man kan tycka att skillnaderna är små på denna Oxford-sko från Carmina och ovan skor från Gaziano & Girling. Men notera den lilla extra sömmen samt "punches" vid tåhättans slut (på fikonspråk kallat punched cap toe). Detta dressar ned skorna något, men det anses fortfarande vara korrekt till klädkoden mörk kostym. 

Även när man följer denna klädkod så blir det som till högtidsdräkt och smoking lite enformigt; en svart oxfordsko anses mest korrekt, eller om man vill ta ut svängarna en mycket mörk sko, exempelvis en burgundyfärgad cordovansko. Även en dressad svart derby kommer du undan med!

Vill man ta ut svängarna något kan man försöka sig på en oxblodsfärgad Oxford-sko.  Inte korrekt enligt traditionalisterna och etikett-freaks, men enligt mig gångbart. 


21 kommentarer:

  1. En snabb fråga, hur går man vidare om man vill beställa ett par Aubercy, förutsättningsvis att det ska ske på distans. Läster som passar mig är tex C&J 337 UK 9,5. EG 888 UK 10,5.

    G&G Kent: galet, galet, galet men härligt:)

    SvaraRadera
  2. *ler*, förväntar mig att du verkligen "synar sömmarna" på dina Kent här på bloggen. Vore verkligen ett intressant inlägg.

    SvaraRadera
  3. Idag skulle jag vilja vidga resonemanget om skor och kläder. Jag tycker du är för konservativ i din beskrivning av vilka skor som du tycker passar till mörk kostym. Du skriver ju mycket riktigt att det är din personliga uppfattning så jag kompletterar med lite alternativa tankar.

    Jag resonerar att mörk kostym används vid tre olika typer av grundsituationer

    1. Arbete
    Här tycker jag utrymmet för bruna skor av alla nyanser är helt ok. Jag tycker också att Derby är helt ok. Och jag kan svära i kyrkan och påstå att även en elegant loafer kan passera. Dock utan tofsar! Sedan kanske Loafer inte passar i alla samanhang med mörk kostym.

    2. Middag
    Jag tycker inte man ska stirra sig blind på svart efter 18.00. Bruna skor kan fungera bra eller mycket bra. Dock inte Loafer. Sedan tycker jag att svarta skor ofta är att föredra. Det händer ibland att det enda jag byter efter arbete och innan middagen är skorna. Det förändrar hela stilen på ett enkelt och diskret sätt. Och lite roligt… Tycker jag i alla fall, men det kanske jag är ensam om..:-) Mycket handlar ju idag om hur man vill ha sin packning. Jag tror nämligen att vi är många som äter betydligt mer middagar ute i Europa än hemma i Sverige. Då kan ibland två par skor gå bort p.g.a. att man vill resa lätt. Jag tar dock ofta med svarta skor och reser och jobbar i bruna.

    3. Formell middag
    Här tycker jag man ska sträva efter svarta skor. Men man kommer undan med bruna idag. Xms

    SvaraRadera
  4. Xms; tack för din input! Som framgår av det första inlägget så kommer jag avhandla fler användningsområden för den mörka kostymen längre fram, huvudsyftet med detta inlägg var främst att beskriva den formella klädkoden och skor till detta. Jag är själv en ivrig förespråkare för bruna skor till mörk kostym, främst då dagtid. Keep tuned för kommande inlägg gällande mina åsikter kring detta!

    SvaraRadera
  5. Jag vill bara tacka dig för denna fenomenala blogg!!

    Blev nästan tårögd av glädje när jag snubblade in på den nyss! Jag kommer att följa den med stor glädje!

    Keep up the good work!

    SvaraRadera
  6. Hej!

    Idag tittade jag i ett skyltfönster till en välekiperad skoaffär och såg skor av märket Chaeney (www.cheaney.co.uk/index.asp). Har aldrig hört talas om märket tidigare. Har du någon erfarenhet eller information gällande dessa? Priserna låg strax under £200. Tyckte de såg snygga ut så blev lite intresserad...

    Mvh
    Markus

    SvaraRadera
  7. Rasmus; tack så mycket, kul att du gillar bloggen!

    Markus; jag har inga Cheaney personligen, men det jag hört om dem är att de håller ungefär samma klass som Loake, Herring etc, alltså randsydda "budgetskor". Som jag nämt förut så håller inte ens i närheten samma klass som många andra skor som nämns här i bloggen, inte bara stilmässigt utan framförallt kvalitetsmässigt, av det enkla skälet att man inte kan tillverka en riktigt bra randsydd sko för de pengar du nämner!

    SvaraRadera
  8. Shoeman; Semikolon… Du är grym! Kanske har du alltid använt det men just nu hinner jag inte kolla då jag sitter i en taxi från Arlanda och ska svara Markus: Cheaney är som shoeman skriver något under många skor som nämns på denna utsökta blogg. Alla kan dock inte ligga på topp i varje sko man köper och då är Cheaney ett väldigt bra alternativ. Självklart önskar jag att alla mina skor skulle vara minst CJ men så ser det inte ut för mig. För att få fram en bra skosamling har jag ett antal skor som ligger under riktigt bra randsydda skor men klart över 99% av Svenskarna köper. Xms

    SvaraRadera
  9. Jag har tre par Herring-skor, tillverkade av Cheaney. Jag har dessutom två par Loake 1880 och jag tycker tveklöst Cheaney-skorna håller högre klass. Konstruktionsmässigt vet jag inget, men i mina ögon är skinnet betydligt mjukare och mer levande. Dock har jag inte slitit på dem så länge att jag egentligen kan dra några slutsatser...

    Nå, har du inte pengar till toppmärkena som florerar här, tycker jag absolut Cheaney är värda en chans.

    SvaraRadera
  10. Klädkoder är i min mening till för att följas. Med respekt för omgivningen och värden/värdinnan. Till mörk kostym anser jag att en svart oxford utan brougemönster fungerar, ingenting annat. Sedan om klädkoden är mer underförstådd än faktiskt obligatorisk kanske man kan parta till det med lite mönster eller något. Men mörk kostym är mörk kostym, och i det ingår också skorna. Väljer du en derby eller, en semibrouge kan du inte säga att du har mörk kostym, hur mörkblå din kostym än är.

    Erik

    SvaraRadera
  11. Erik, klädkoder är till för att följas, absolut. En svart dressad derby anses formell och korrekt till mörk kostym i exempelvis Japan och stora delar av kontinenten. Dock ej i Sverige och den anglosaxiska världen. Jag håller till 100% med om att man vid "mörk kostym" skall hålla sig ifrån rikligt dekorerade skor såsom brogues.

    Kom dock ihåg att en touch sprezzatura är HELT nödvändigt, även i formella sammanhang (bortsett begravningar). En person i en mörkblå kostym, burgundyfärgad slips, vit linnenästduk, vit skjorta, svarta oxfords och diskret klocka med svart läderarmband och välkammat hår blir ganska odynamiskt och militaristiskt. Jag anser att det är 100% nödvändigt med en toch medveten nonchalans. Om man uttrycker detta med en cordovanderby eller en uppknäppt manschett i den vita skjortan spelar mindre roll.

    SvaraRadera
  12. Erik och Shoeman:

    Visst är klädkoder till för att följas. Och regler är till för att brytas… Så Erik har en lite för stram hållning tycker jag. Men allt beror ju på sammanhanget. Jag har nog varit lite ouppmärksam då jag tyckte detta inlägg handlade om mörk kostym både som påbjuden klädsel och som ”arbetsklädsel”.

    Är det en middag eller annan tillställning där det verkligen påbjudits mörk kostym så tycker även en rebell som jag att man ska använda svarta skor. Oxford eller Derby är för mig båda acceptabla. Kanske är Shoeman till och med mer liberal än mig när han nämner Cordovan i färgen burgundy. Det skulle jag kalla modigt om det i inbjudan står mörk kostym. Inte helt fel, men modigt. Eller med Shoemans ord – sprezzatura.

    Dock tror jag att de flesta av oss inte har så många middagar med specifik och skriven klädkod per år utan ofta är det i så fall formella middagar där man förväntar sig att deltagarna efter eget huvud klär sig. Då öppnar det för lite större frihet. Fortfarande gäller många koder men man kan med gott samvete bryta mot dem på ett begåvat sätt bara man vet vad man gör. Xms

    SvaraRadera
  13. Jag kan inte låta bli att tycka att det är mer respektlöst mot värden/värdinnan att dyka upp i ett par limmade släta oxfords från Lloyd än i ett par eleganta släta derbys från någon av ovanstående tillverkare. Jag personligen bryr mig mer om stiliga skor än just öppen eller sluten snörning. Sen kan jag tycka att en dubbel lädersula eller Dainitesula är otroligt mycket mer opassande än ett diskret broguemönster på en svart wholecut vid formella tillfällen. Vad säger koderna om det?

    SvaraRadera
  14. Andreas; Tyvärr så ser endast en minoritet av svenska befolkningen skillnad på en skitsko och en kvalitetssko (av dessa är säkerligen den övervägande majoriteten kvinnor om du frågar mig). Så en LLoyd som blivit lite upputsad kommer man säkert undan med, trots att den säkerligen är flera gånger obekvämare och gastronomiskt mycket mer fulare än en kvalitetssko. :) Jag håller med om derbyn. Man skall komma ihåg att om endast en minoritet kan känna igen en kvalitetsko så är det ännu färre som kan definiera skillnaden på en derby och en oxford. Om jag säger en promille så överdriver jag! Jag ser det som min Heliga Uppgift att upplysa svenska folket om detta, och mycket annat gällande skor! ;)

    SvaraRadera
  15. Håller med i mycket av det som skrivits ovan. Det jag dock har reagerat på i mitt arbete (bank) är att många inte tycks se något problem i att lägga 4000-5000 kr på en "arbetskostym". Däremot sitter det långt inne att investera i ett par kvalitetsskor. Mycket märklig prioritering enligt mig! Jag möts dagligen av kollegor med Hugo Boss-kostymer, sidenslipsar för 500-600 kr och - just det! - limmade skitskor från Vagabond, Rizzo och Lloyds!

    SvaraRadera
  16. Jag vill bara instämma i den senaste kommentaren. Visst är det märkligt? Skorna räcker ju dessutom betydligt längre. Xms

    SvaraRadera
  17. Det kan ju bero på att komfektionskostymer som Oscar Jacobson, Tiger eller billigare Boss linjer i 4000-5000krs klassen är ungefär vad Rizzo, Lloyd och Vagabond är i Skovärlden. Sen skulle jag mycket hellre bära en kostym i den klassen med ett par riktigt stiliga randsydda skor än tvärtom och köra ett par Lloyd till en Savile Row kostym. Det är betydligt lättare att uppnå god stil med en billigare kostym (av rätt passform) än med skor i de undre prissegmenten. Fast det mest skrämmande är ju att ett par Rizzo kostar i princip lika mycket som ett par Loake 1880, Cheaney eller Loding gör på nätet och håller inte i närheten av samma kvalitet.

    SvaraRadera
  18. De mycket vackra skorna Du visar är tyvärr omöjligt smala i lästen för mina fötter. Är det korrekt att ha skor med riktigt bred tåhätta till mörk kostym t ex på en middagsbjudning eller på operan?

    SvaraRadera
  19. Hej Anonym; de allra flesta kvalitetstillverkarna som nämns på denna sajt tillverkar sina läster i olika vidder för att tillgodose även människor med fötter som är antingen smalare eller bredare än standard. Så man skall inte stirra sig blind på att själva lästen ser smärt ut. Engelska tillverkare följer ofta en viddskala som ser ut såhär: D (smal) E (normal) F (bred) G (extra bred). Du behöver absolut inte oroa dig om det ser korrekt eller inkorrekt ut med en bredare sko, det finns inga som helst "regler" om det. Huvudsaken är att du har ett par skor som passar dig och sitter bekvämt.

    SvaraRadera
  20. Snorungar!
    Svarta loafers (utan tofs!)duger i alla sammanhang. Snörskor är gammalmodiga, opraktiska, obekväma.... risk att smutsa snören vid blankning och impregnering.... till råga på allt skall man knyta dem också, vilket är onödig tidsspillan....

    SvaraRadera
  21. Vilken fantastisk blogg du har. Här hittar jag alla tips jag behöver i mitt arbete med rådgivningar i färg, personlig stil, klädkoder etc för företag och privatpersoner. Kommer att följa din blogg regelbundet och länka till den i mina egna blogginlägg. Mvh Elisabeth Bövik www.colorme.webblogg.se

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails