måndag 19 april 2010

Skor till kläderna: vardagskostym

Den napolitanske skräddaren Mariano Rubinacci

Jag kommer i dagens inlägg att avhandla kostymen, och då inte kostym till formella sammanhang, utan vardagskostymen. I vissa branscher använder man ”mörk kostym” som en oskriven klädkod, och något annat än svarta oxfords är otänkbart. Jag anser att dessa gamla oskrivna regler, som upprätthålls av en generation män som antagligen tycker att kvinnor inte skall ha rösträtt och att pappaledighet är pjosk, skall förändras!

Edward Green "Robertsbridge". En fullbrogue utan tåmedaljong eller övriga dekorationer kan man komma undan med till kostym, men jag föredrar en mindre dekorerad sko. (foto: Leather Soul Hawaii)

Dock så går jag inte loss och blir helt crazy, jag anser fortfarande att man till kostym bär oxfordskor utan överflöd av dekorationer, eller en dressad derby. Jag skulle eventuellt kunna tänka mig en fullbrouge utan tåmedaljong, men helst lämnar jag brogues till de dagar jag bär kavaj eller annan avslappnad klädsel. Skälet till detta är inte konservatism, utan att jag anser att odekorerade skor fusionerar bäst med kostym. Nedan följer mina personliga rekommendationer på skor som passar väl till vardagskostymer. Återigen vill jag påpeka att detta är mina åsikter och inte ett lexikon eller lista över vad som är korrekt.

Edward Green "Midford". En mycket lämplig vardagssko i kulören "Dark Oak". (foto: L'atelier du chausseur)

Mörkblå kostym
Den mörkblå kostymen är enligt mig den stiligaste och mest versatila av kostymer. Du kan ha den till nästan samtliga formella sammanhang, affärssammanhang, du kan ha den på dagen, kvällen, ja när som helst. Den första kostymen en ung man bör investera i är enligt mig den mörkblåa. Fördelen är även att du kan ha skor i princip vilken färg och vilket material som helst till. Svart, oxblod, brun, ljusbrunt, grönt, lila, mocka, Cordovanläder; allt ser i princip bra ut.

Stefanobi "Rich". Ett mycket bra val till mörkblå/mellanblå kostym. (foto: L'atelier du chausseur)

Grå kostym
Jag tycker att den mörkgrå kostymen, som kallas charcoal på engelska då den är nästintill svart, är den tristaste och gubbigaste av alla kostymkulörer. Däremot är jag väldigt förtjust i grå och ljusgrå kostymer. Min rekommendation faller förutom på det givna fegisvalet svarta oxfords på bruna skor med en röd ton i (såsom oxblodsfärgad, vinröd, körsbärsröd etc). Även mörkbruna/bruna skor går bra till grått, men jag gillar inte ljusa bruna toner till denna grått. Även skor i blåa och gröna toner kan även vara snyggt till grått, om du känner att du kommer undan med det.

Corthay "Kleber". Till grått gillar jag skor i brun-röda toner. (foto: L'atelier du chausseur)

Edward Green "Claverton" i Olive Antique. Även skor med grön ton är snyggt till grått. (foto: L'atelier du chausseur)

Svart kostym
Den svarta kostymen är den mest överskattade och den mest missbrukade kostymkulören av alla. Svart gör sig inte väl på dagtid. Det svarta materialet blir överväldigande och alltför dominant. Till svart kostym bär jag endast svarta oxfords. Alternativt kan den vågade bära en mycket mörk vinröd eller blodröd sko (exempelvis Cordovanläder). Inte bara är den svarta kostymen trist färgmässigt, utan som synes även skomässigt.

Corthay "Wilfred". I detta utförande väldigt likt Gaziano & Girlings "Kent", men med en helt annorlunda balmoralkant. (foto: L'atelier du chausseur)

Mönstrade, mellanmörka och ljusa kostymer
Använd riktlinjerna ovan beroende på vilken baskulör din kostym har. Har du en röd eller annan färgsprakande kostym så har jag inga tips till dig, för då har du en sådan särpräglad stil att du knappast lyssnar på råd från en hyfsat konservativ bloggare som undertecknad. Vinterkostymer i exempelvis tweed skriver jag mer om i framtida artiklar.

26 kommentarer:

  1. Funderar på att införskaffa en mörkblå kostym i stil med vad du nämner i inlägget. En tvåknäppt gärna. Har du några tips på en sådan för ca 5000 kr?

    SvaraRadera
  2. Hej, för de pengarna får du enbart tag på en limmad kostym. Vill du gå upp ett par tusenlappar kan du få en full kanvas kostym från exempelvis Mabro eller Corneliani. Precis som när man köper skor skall man gå på kvalitet och inte prislapp. Nämnda tillverkare levererar i skräddarväg vad skotillverkarna som nämns på denna sajt gör i skondonsväg.

    SvaraRadera
  3. Kolla måttsytt från Pari. De erbjuder även full canvas som startar från 4999kr. Men har du budget nog till Mabro eller Corneliani är dessa troligtvis snäppet vassare.

    SvaraRadera
  4. Har en skjorta från Pari, pinsamt dålig kvalité, har även kollat på deras kostymer - säkert bra passform men kvalitén är inte den högsta. Full canvas är inte allt - det är viktigt att det ser bra ut också.

    Bra och utförlig artikel!

    SvaraRadera
  5. Ok, funderar på att satsa lite mer på kostymen och kanske då välja Mabro/Corneliani. Ungefär hur mycket kommer det kosta, 6000-7000? Var hittar jag dessa i Sthlm? Finns de att köpa i Uppsala?

    SvaraRadera
  6. Hej, de som har Mabro som jag känner till är Hans Allde på Birger Jarlsgatan och en butik i Alviks centrum, tror de heter Alexis. Jag tror du hamnar på runt 7000 kr för en Mabro. Corneliani kanske någon tusenlapp eller två mer beroende på materialval. Tyvärr inga tips på klädbutik i Uppsala.

    SvaraRadera
  7. Om du ska ha en Mabro så kommer det ligga på mellan 7000-10000 beroende på om du vill köpa of the rack eller måttsytt. Faktum är att jag skulle nog rekommendera att man väljer måttsytt då tillägget endast är ca 20%. På så sätt slipper man alla små skräddarändringar som inte alltid går att göra i efterhand.

    Oavsett om det är Corneliani, Zegna, Tom Ford eller Mabro så kommer alltid en kostym korrigerad efter bärarens mått falla snyggare och ge ett stiligare intryck.

    SvaraRadera
  8. Jag håller med om att måttsytt är vägen att gå, men som "nybörjare" tycker jag man skall börja med en vanlig konfektionskostym. Svenskar i allmänhet har ingen koll på hur en kostym skall sitta, så extremt få kommer märka om kostymen inte sitter 100%. Huvudsaken som nybörjare är att man själv trivs och tycker kostymen passar, annars kommer man dra sig för att dra på sig kostymen. När klädstilen utvecklas om mognar över åren kan man börja lägga mer vikt vid detaljer och man blir naturligt mycket mer kräsen avseende passform. Då är måttbeställt och skräddarsytt den enda vägen att vandra, även för den som har en relativt vanlig storlek.

    SvaraRadera
  9. Till Anonym,

    Vad gäller måttsydda kostymer i Uppsala så vet jag att Drömer ( http://www.dromer.se/index.html ) erbjuder det från 6600:- . Även Herr Arnes på Drottninggatan ( http://www.arnesskradderi.se/index.php?id=83 ) erbjuder detta, dock vet jag inte vad det kostar där.

    SvaraRadera
  10. I Uppsala har de i alla fall förut sålt Corneliani i en butik vid Fyris torg (minns inte namnet på den just nu, men den låg granne med Gant store). Har inte varit i stan på några år så det kan ha ändrats sedan dess.

    SvaraRadera
  11. Niclas tänker säkerligen på Jaber Mode, och den butiken finns kvar. Om de numera erbjuder måttsytt eller endast vanlig konfektion vet jag dock ej.

    SvaraRadera
  12. Att måttsy en Mabrokostym är ingen bra idé då det inte går att justera ärmhål. De gör alltför vida ärmhål som inte går att ändra och då hjälper det inte att kvalitén på tyg är bra och att kostymen är måtsytt i övrigt.

    SvaraRadera
  13. Angående vilken sko som passar när och till vad. En svart oxford med cap toe dock med sparsamt brougemönster utmed captoesömmen. Personligen tycker jag det fungerar till mörk kostym men vad tycker ni andra. Är det för liberalt?

    SvaraRadera
  14. Hej, jag är skeptisk till broguesmönster till formella klädkoden "mörk kostym". Men det låter mer som du menar "gimping", vilket är en dekorationsteknik där man skapar en "taggad" kant på exempelvis tåhättan. Brogues är själva mönstret som skapas med hjälp av de små hålen.

    Som en jämförelse kan du kika på Gaziano & Girlings två modeller "Oxford" samt "Cambridge" som är två ganska lika skor, men "Cambridge" har en gimpad tåhätta medan "Oxford" är utan.

    Personligen bär jag svarta oxfords utan vare sig gimping och broguesmönster till mörk kostym.

    SvaraRadera
  15. Den är identisk med Cambridge förutom den taggiga kanten där den är rak. Tackar.

    SvaraRadera
  16. Anonym, precis, det är den taggiga kanten som kallas "gimping". Vet faktiskt ej vad det heter på svenska eftersom man som intresserad av skor oftast är förpassad till att läsa engelskspråkiga böcker.

    SvaraRadera
  17. Jag förstår inte hypen kring måttsytt. För den som har en relativt normal kroppsform, ser jag personligen ingen skillnad till det bättre som motiverar prisskillnaden mellan måttsytt och konfektion med mindre justeringar hos en ändringsskräddare.

    Vill man ha en signifikant bättre passform är det bespoke som gäller, vilket naturligtvis är avsevärt dyrare.

    En Caruso-kostym off the rack, med efterföljande småjusteringar erbjuder mycket bra value for money IMHO.

    SvaraRadera
  18. Hej Anonym; jag har träffat en hel del personer som sagt exakt samma sak, och jag har då slagits av att alla dessa personer har haft plagg som suttit ganska illa. Så det är väldigt subjektivt vad som sitter “ok”, men så länge du trivs i det, så kör hårt. Det är trots allt man själv som skall trivas med det man bär, och inte ens omgivning.

    SvaraRadera
  19. Hej Shoeman; jag har stött på en hel del peroner som pratat väldigt mycket om skräddarsytt, bespoke och handgjorda skor, och jag har då slagits av att alla dessa personer haft en tendens att se ner på sin omgivning. Det är ju väldigt subjektivt vad som känns "ok" att säga till andra, men så länge du trivs med din stil, så kör hårt. Det är trots allt man själv som ska trivas med hur man beter sig, och inte ens omgivning. Men tänk gärna på att det är humor, personlighet och oräddhet som skapar stil, inte ängsliga stilråd från I-gents.

    SvaraRadera
  20. Peder; Hej, jag förstår inte riktigt ditt resonemang. Du övertolkar nog min kommentar. Som jag ganska tydligt skriver så är passform subjektivt och upp till var och en att förhålla sig till. Jag kan hålla med om att det råder en hel del snobbism inom klassisk herrstil, men det återfinns i allt här i världen, och det finns viktigare saker än det att reta upp sig på. Du kanske trodde att jag var ironisk i min kommentar, men för att förtydliga för Peder H så kommer här samma kommentar igen, att läsas och tolkas utan ironisk underton: "...men så länge du trivs i det, så kör hårt. Det är trots allt man själv som skall trivas med det man bär, och inte ens omgivning." Tydligt nog? Kommentaren handlade dessutom inte om stil, vilket du verkar vara inne på, utan passform. Två vitt skilda saker.

    SvaraRadera
  21. Ditt svar till Anonym var rätt svårt att missuppfatta: Så länge du trivs i dålig passform, så kör hårt.

    Lite von oben tyckte jag om det sättet att bemöta en åsikt från dina läsare. Den enda stilen jag kommenterade var alltså din egen...

    SvaraRadera
  22. Men herre min skapare vad lättstötta visa människor är... har folk inget bättre för sig?

    SvaraRadera
  23. @ Peder - Två personer kan ha vilt skilda åsikter angående passform på en kostym utan att någon av dem har "dålig Passform". En smalt skuren kostym från t ex Neapelbaserade Attolini ser väldigt annorlunda ut än vad en den genomsnittliga kostymen från Brooks Brothers. Bägge kan sitta bra beroende på bärarens preferenser i form av benvidd m.m. Vissa gillar mjuka okonstruerade kavajaxlar medans andra föredrar breda och uppbyggda kontruktioner. Samma sak gäller med byxlängden. Det är inte bara silhuetten utan även passformen som kan variera beroende på bäraren och det är helt klart dennes smak som skall stå i absolut fokus vid köpet av kostym.

    SvaraRadera
  24. @ Shoeman: Jag har ju ingen anledning att känna mig stött, och är det heller inte. Kan bara konstatera att du Shoeman inte verkar uppskatta att bemötas på samma sätt som du bemöter dina läsare. Kanske något som är värt att tänka på ibland.

    @ Anonym: Visst är det så. Just därför tycker jag det är lite förmätet att hävda att alla normalt byggda personer som föredrar off-the-rack med lite skräddarjusteringar har plagg som "sitter ganska illa".

    Själv tycker jag att MTM är bra om man vill få större urval av tyger och modeller än de som den lokale kostymkrämaren valt ut. Och visst ökar möjligheterna att korrigera olika passformsproblem, men resultatet beror på samspelet mellan måtttagaren och MTM-systemet. Helst ska provtagningskavajen sitta rätt bra redan från början, med den passform och silhuette som man är ute efter. Att pressa systemet bäddar för besvikelser. Och skulle man hitta en off-the-rack-kostym som man gillar, och som sitter bra över axlar och bröstkorg, så ska man inte tveka att slå till. Även några stilbloggare skulle råka skriva att MTM eller bespoke är det som gäller...

    SvaraRadera
  25. Hej, jag köpte min första ljusa och bruna sommarkostym i vâras. Jag skall nu pâ bröllop i sommar och undrar vad för skor man kan sätt pâ sig. Jag känner mig inte helt bekväm med bruna skor eftersom bröllopen i Sydeuropa brukar vara framât natten och det känns dâ inte rätt att ha bruna skor pâ sig. Vet inte om det är en gammal klyscha att man inte bör ha bruna skor efter kl 19h...

    SvaraRadera
  26. Hej anonym,

    Skall du ha beige kostym på bröllopet? I sådana fall tycker jag att du kan ha bruna skor; en ljus kostym tycker jag tyder på att du skall på en ganska avslappnad tillställning. Jag har beskådat en hel del bröllop i Italien, och jag skulle vilja säga att klädkoden ”mörk kostym” (mörkblå, mörkgrå eller svart kostym, ev. brun) är mycket vanlig, till detta skulle jag precis som du valt ett par svarta skor.

    Med vänlig hälsning,
    ”Shoeman”

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails