måndag 28 februari 2011

Gaziano & Girling Deco


Jag skrev för ett par månader sedan om att det ryktades om en ny serie skor från engelska tillverkaren Gaziano & Girling som gick under arbetsnamnet ”Deco”. Linjen lanserades på branschmässan Pitti Uomo i slutet på januari, så det är knappast någon nyhet längre, men jag anser att dessa nya lyx-lyx-skor (vad kallar man det annars när en lyxskotillverkare släpper en lyxserie?) ändå är värd vår uppmärksamhet. Jag har inte haft förmånen att få hålla dessa skönheter i handen ännu, men det ser onekligen mycket bra ut.

Deco Collcut. Är det någon G&G saknat tidigare så var det en riktigt vass monkstrap. Här kommer den nu, i Deco-utförande.

Formspråket har man hämtat från 20- och 30-talets high society som det heter på G&Gs hemsida. Och visst får man lite Boardwalk Empire-vibbar av dessa kreationer. Ur klädperspektiv är det en av de mest intressanta moderna epokerna så det känns helt rätt i min mening.

Deco Bowlly, en diskret mönstring runt snörningen gör denna whole cut speciell.

 
Deco skall i princip vara helt handtillverkade och man har valt att göra Deco med en så kallad Spade Waist istället för ”vanliga” Gaziano & Girling-skor som har sin karaktäristiska Fiddle Waist. När man ser bilderna på sulan förstår man vart namnet Spade Waist kommer ifrån.

Deco "Spade Waist" - man förstår vart namnet kommer ifrån.

En ny blekt (bleached )kulör som kallas Deco Black tillhör även nyheterna, och denna färg är exklusiv för Deco-linjen. Tydligen skall det komma fler blekta kulörer framöver. Blekning är en typ av fabrikstillverkad patinering, fast tvärtom kan man nog säga. Istället för att man mörkar vissa partier (antiquing) för att få en åldrad look så har man här gjort helt tvärtom och blekt vissa partier. Är man bekant med tillverkare såsom exempelvis Corthay så har man sett denna effekt tidigare. Den nya Deco-lästen är även den exklusiv för serien och kommer ej gå att beställa till andra G&G.

Deco Papworth är nog min favorit bland de nya G&G Deco; oerhört elegant.

Något som jag noterade när jag studerade bilderna på nya Deco-skorna var en alligator-mocka. Detta har jag i ärlighetens namn aldrig sett förut och det känns både oerhört häftigt med samtidigt lite väl dekadent. Men serien heter ju trots allt Deco.

"Vad tycker du vi skall göra med det här superexklusiva alligatorlädret Tony?" "Vi vänder det ut och in!" Kanske inte en korrekt återgivning av en faktiskt konversation hos G&G, men ändå.




3 kommentarer:

  1. Har just beställt ett par Holden. Känner mig riktigt nöjd (fast det blir en lång väntan).

    SvaraRadera
  2. Häftigt, skicka gärna några rader till herrskobloggen@gmail.com om hur du gillar dem, jag är också riktigt sugen på ett par!

    SvaraRadera
  3. Det ska jag göra, när jag nu fått dem. Jag är grymt nöjd med mina G&G Gable.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails